Leuven is klaar voor 500 jaar Utopia: openingsweekend groot succes met meer dan 6.000 bezoekers

Tijdens het weekend van 23, 24 en 25 september gaf Leuven het feestelijke startschot voor 500 jaar Utopia

Belgische primeur: YOUtops

Het Ladeuzeplein vormde op zaterdagmiddag het hart van de festiviteiten. Onder een stralende najaarszon kon het publiek genieten van een unieke versmarkt en live muziek, en deelnemen aan verschillende workshops onder indrukwekkende rode kunstinstallaties, de YOUtops. De YOUtops zijn een Belgische primeur. De compacte verrijdbare kunstinstallaties op wielen kunnen getransformeerd worden in grootse, overdekte ontmoetingsplaatsen. Ze werden ontworpen door People’s Architecture Office (China) en In Certain Places (VK). De installaties zullen ook in de toekomst ingezet worden om Leuvense inwoners en organisaties met elkaar te verbinden.

Nog meer Utopia: een boeiend weekendprogramma

Tijdens het weekend kon het publiek ook genieten van tal van andere activiteiten in de stad. De studenten van SLAC/Academie Beeldende Kunst lieten imaginaire en utopische drijvende steden uit op de Dijle. In de Bib Leuven landde de Utopiamachine, een futuristisch ogende draaimolen. De burgemeester, de rector en tal van andere Leuvenaars lazen er voor uit het boek Utopia van Thomas More. De lezingen en performances van twaalf eminente denkers en doeners over hun utopische dromen gaven vele ideeën om over na te praten. Een kippenvelmoment was de indrukwekkende uitvoering van de anti-oorlogscompositie The Armed Man – A Mass for Peace door Frascati Symphonic, de Trinid Singers en het Leuvense Arenbergkoor in de kapel van het Heilig Hartinstituut Heverlee. Op zaterdagavond was er een groot openingsfeest in de Leuvense Schouwburg voor meer dan 500 genodigden.

Leuven vier maanden lang hoofdstad van Utopia: 78 projecten, 55 organisaties, 39 locaties

500 jaar geleden werd in Leuven de beroemde Utopia van Thomas More gedrukt. Deze verjaardag is de aanleiding voor een groots stadsfestival in Leuven. Tussen 24 september 2016 en 17 januari 2017 kan je in de stad terecht voor tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en andere happenings. Trekker is de tentoonstelling Op zoek naar Utopia in M – Museum Leuven, die de deuren opent op 20 oktober. In de schoot van het stadsfestival start ook het meerjarige samenlevingstraject YOUtopia dat tot en met april 2018 doorloopt.

500 jaar Utopia is een initiatief van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

YOUtopia is een project van de dienst cultuur en de dienst diversiteit en gelijke kansen van de stad Leuven.

Hanna van Zutphen

Pers & Communicatie

Denise Vandevoort

Schepen Cultuur Stad Leuven & Co-voorzitter KU[N]ST Leuven vzw

Katlijn Malfliet

Vicerector Cultuur KU Leuven en co-voorzitter KU[N]ST Leuven vzw

Lien De Keukelaere

Coördinator KU[N]ST Leuven vzw

Over '500 JAAR UTOPIA'

500 JAAR UTOPIA
24.09.2016 - 17.01.2017

In 2016 is het exact 500 jaar geleden dat Thomas More in Leuven zijn wereldberoemde boek Utopia publiceerde. Leuven viert deze verjaardag met het stadsfestival '500 Jaar Utopia'. Trekker is de kunsthistorische tentoonstelling 'Op zoek naar Utopia' in M - Museum Leuven.

'500 Jaar Utopia' is een initiatief van KU[N]ST Leuven vzw, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.