PERSVOORSTELLING: Thomas More en 500 jaar Utopia, de wereld komt naar Leuven

Donderdag 19 mei 2016 om 11u

Leuven viert in 2016 een 500-jarig jubileum. Het boek Utopia, het iconische werk van Thomas More, werd in 1516 in Leuven gedrukt. En dat gaat de Dijlestad dit najaar groots gedenken met een spraakmakende tentoonstelling, een stadsfestival en een uniek bewonersproject. Overal in de stad zijn er evenementen met als rode draad vernieuwing en ontdekking. Trekker is de tentoonstelling 'Op zoek naar Utopia' in M – Museum Leuven die topstukken van over de hele wereld eenmalig samenbrengt.

U wordt vriendelijk uitgenodigd op de persvoorstelling op donderdag 19 mei om 11u op een bijzondere locatie: vlakbij de plaats waar het boek Utopia in 1516 is gedrukt, nu het Nepalese restaurant Namaste in de Naamsestraat te Leuven.

11u
Louis Tobback - Burgemeester stad Leuven
De stad viert 500 jaar Utopia

11u05
Rik Torfs - Rector KU Leuven
500 jaar Utopia en de KU Leuven

11u10
Denise Vandevoort - Schepen van cultuur stad Leuven en voorzitter KU[N]ST Leuven vzw
500 jaar Utopia, een stadsbrede aanpak

11u15
Katlijn Malfliet - Vicerector cultuur KU Leuven en voorzitter KU[N]ST Leuven vzw
500 jaar Utopia, een waaier van evenementen

11u20
Jan Van der Stock (Illuminare KU Leuven) - Curator van de tentoonstelling Op zoek naar Utopia  in M - Museum Leuven
Op zoek naar Utopia: de wereld komt naar Leuven

12u
Lunch

PRAKTISCH

Bevestig uw aanwezigheid en interviewaanvragen bij [email protected] of 0468 32 78 60 vóór 18 mei 2016.

Locatie:
Restaurant Namaste
Naamsestraat 25
3000 Leuven

Het stadsfestival 500 Jaar Utopia gaat officieel van start op zaterdag 24 september 2016 en eindigt op 17 januari 2017. De tentoonstelling opent op 20 oktober 2016.

De partners van 500 Jaar Utopia zijn: Stad en Architectuur, het nieuwstedelijk, Max Last, Compagnie Tartaren, FactorY, Festival 20/21, Lectio KU Leuven, Frascati Symphonic, Dienst Cultuur KU Leuven, Fonk, Academie van het Leives Dialect, KADOC KU Leuven, Dienst Congres en Event KU Leuven, Matrix, SLAC/Academie Beeldende Kunst, 30CC, Het Depot, STUK, Fablab KU Leuven, Culturele Studies KU Leuven, Commissie Actuele Kunst KU Leuven, M - Museum Leuven, Universiteitsbibliotheek KU Leuven, De Rode Antraciet, Vormingplus Oost-Brabant, Biomedische Wetenschappen KU Leuven, Departement Architectuur KU Leuven, Ijzerenberg, School Ter Bank, De Bib Leuven, Metaforum, Stadsarchief Leuven, Werktank, Artforum, LUCA School of Arts.

500 jaar Utopia is een initiatief van KU[N]ST Leuven vzw, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven

Hanna van Zutphen

Pers & Communicatie KU[N]ST Leuven

Denise Vandevoort

Schepen van cultuur stad Leuven en voorzitter KU[N]ST Leuven en M – Museum Leuven

Jan Van der Stock

Curator tentoonstelling 'Op zoek naar Utopia'

Katlijn Malfliet

Vicerector Cultuur KU Leuven en voorzitter KU[N]ST Leuven vzw

Over '500 JAAR UTOPIA'

500 JAAR UTOPIA
24.09.2016 - 17.01.2017

In 2016 is het exact 500 jaar geleden dat Thomas More in Leuven zijn wereldberoemde boek Utopia publiceerde. Leuven viert deze verjaardag met het stadsfestival '500 Jaar Utopia'. Trekker is de kunsthistorische tentoonstelling 'Op zoek naar Utopia' in M - Museum Leuven.

'500 Jaar Utopia' is een initiatief van KU[N]ST Leuven vzw, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.